Pagina's

maandag 21 augustus 2017

Zou het waar zijn?

Ik rijd sinds 6 maanden en 4 dagen in een Strada rond, naar volle tevredenheid. Mijn favoriete voorbanden kunnen eronder: F lites!

Onlangs stond de Strada een keer stil, met het stuur gedraaid, dus de banden goed zichtbaar. Normaal zie je hoogstens de zijkanten. Om het profiel te zien moet je moeite doen. Ik dacht iets opvallends aan de slijtage te zien, wat ik eens nader wilde onderzoeken.

Op deze foto is het goed te zien: slijtage aan een zijde van de band. Overigens op de foto slijtage aan de buitenkant, want ik heb de banden omgewisseld. Nu mag ie rustig aan de andere kant verder slijten.

Voorheen hield ik wel eens bij hoe lang je met een band doet, qua kilomters, voor ie naar het bandenkerkhof mag.
Een Kojak zit op 8000 tot 10000. Een marathon zeker 3 x meer. Mijn vorige achterband, Allmotion, liet na 15000 deze wereld achter zich.
F lites staan bekend om een korte levensduur. Living fast, dying young zullen we maar zeggen.
De huidige banden doen het al vanaf april goed, volgens mij, dus om en nabij 5000 kilometers. Geen lek gehad. Zorgvuldig op 5 bar houden, is mij ooit aanbevolen. Nou, daar kan nog zeker 5000 bij.

Zou het zo zijn dat door de schuine stand van de wielen, de banden op een Strada een dubbele levensduur hebben, als je maar op tijd omwisselt?

9 opmerkingen:

  1. Dat schuin afslijten herken ik wel. Dat kan er bij een ver schuinafgesleten M+ heel extreem uitzien ;-). Maar of ze ook dubbellang meegaan weet ik helaas niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De mannen van velomobiel.nl hebben mij al verschillende keren verteld dat de wielen van de Strada nauwelijks schuiner staan, dan de wielen van een Quest.

    Het is blijkbaar vooral een optisch verhaal. Ze staan wel iets schuiner, maar niet zoveel (meer) als dat je zou denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een Almotion die slechts 15.000 km meegaat, dat is vreemd. De mijne heeft al 31.500 km gerold en is nog niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de band wilde niet meer op de velg blijven zitten. Net naast waar normaal de draad zit bij draadbanden kwam er iets los, waardoor de band bij 3 bar al loskwam. niet echt veilig. Loopvlak was nog prima!

      Verwijderen
  4. Ik zou in jouw schoenen ook de zaak niet zover oprekken dat je onderweg met een gescheurde band zit, tenzij je een reserve exemplaar in je fiets hebt :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dit ook wel eens gedaan maar zonder te registreren hoeveel kilometers ik er nog bij kon trappen en met ander merk/type band weet nog dat ik tijdens het eerste ritje lek had maar dat kwam door glas.Twee keer zoveel km's zal niet meevallen omdat er al een deel van het midden weg gesleten is het smalle deel dat er nog op staat zal extra snel wegslijten (schuurstraal) omdat het ernaast liggende deel reeds weg is.

    BeantwoordenVerwijderen